Descubiertos 20 minutos más de METRÓPOLIS de Fritz Lang y Thea von Harbou

Die flüchtende Maria, weibliche Hauptfigur des Films. Szenen wie diese machen "Metropolis" nun verständlicher
Considerada como uno de los máximos exponentes del expresionismo alemán en las artes cinematográficas, «Metrópolis» (1926), de Fritz Lang, con guión del cineasta y de su mujer, Thea von Harbou -autora a su vez de la novela-, volverá a ser lo que fue en su origen tras el hallazgo de los cerca de veinte minutos que han aparecido en el Museo del Cine Pablo Ducrós Hicken de Buenos Aires.

«En realidad, la historia empezó hace más de un mes -nos cuenta el restaurador de cine Luciano Berriatúa desde Bolonia, donde se encuentra en un festival de cine mudo-. Llaman a mi casa y era un argentino, Manuel Peña Rodríguez, con una cinta de VHS. La ponemos en el video y aparecen en la pantalla las imágenes perdidas. Creí que ese momento era de los que pasan pocas veces en la vida de un restaurador. Las reconocí. Manuel Peña llevaba más de veinte años buscándolas. Sabíamos que existían. Se me caía la baba. Son materiales que se buscan durante toda tu vida y en esta ocasión vienen a clarificar de forma determinante la película. Digamos que el material no es muchísimo. Se puede llegar a 20 minutos como máximo o algo menos. Hay escenas de un burdel al que va uno de los personajes, que tampoco se habían visto, con un diseño «collage», muy Murnau; otras imprescindibles de la estatua, la María. Es fantástico que se trate de una versión española, con los rótulos hechos por los propios alemanes. En dos años podremos verla de nuevo y, además, en castellano de la época». Añade que «en Iberoamérica hay muchos clásicos por descubrir. Están en archivos con el título que se utilizó allí».

En Buenos Aires sabían que si la copia era para ser exhibida en los países que hablan español, uno de ellos era España. Sólo hacía falta contactar con Berriatúa para que, tras dar el visto bueno, sirviera de puente con garantía para dar el salto definitivo a Alemania. «Tenían miedo de que los alemanes no les creyeran. Lo cierto es que el filme no estaba en buenas condiciones».
Lo primero que hizo el restaurador español fue ponerse en contacto con la fundación alemana para la que trabaja. «Les dije que, efectivamente, se trataba del material original. El único problema es que está en 35 mm. y la calidad fotográfica es floja. Con las técnicas actuales en digital se podrá corregir». Antes de despedirse, Berriatúa quiere aclarar que él no tiene ningún material en su poder de «Metrópolis»; «la única intervención que he tenido con la película fue al restaurar «Fausto». Encontré mezclados algunos rótulos originales de «Metrópolis». En aquella época no se sabía ni cómo era la caligrafía utilizada».

Key scenes rediscovered

Key scenes from Fritz Lang’s “Metropolis” have been rediscovered

Last Tuesday Paula Félix-Didier travelled on a secret mission to Berlin in order to meet with three film experts and editors from ZEITmagazin. The museum director from Buenos Aires had something special in her luggage: a copy of a long version of Fritz Lang’s Metropolis, including scenes believed lost for almost 80 years. After examining the film the three experts are certain: The find from Buenos Aires is a real treasure, a worldwide sensation. Metropolis, the most important silent film in German history, can from this day on be considered to have been rediscovered.

Fritz Lang presented the original version of Metropolis in Berlin in January 1927. The film is set in the futuristic city of Metropolis, ruled by Joh Fredersen, whose workers live underground. His son falls in love with a young woman from the worker’s underworld – the conflict takes its course. At the time it was the most expensive German film ever made. It was intended to be a major offensive against Hollywood. However the film flopped with critics and audiences alike. Representatives of the American firm Paramount considerably shortened and re-edited the film. They oversimplified the plot, even cutting key scenes. The original version could only be seen in Berlin until May 1927 – from then on it was considered to have been lost forever. Those recently viewing a restored version of the film first read the following insert: “More than a quarter of the film is believed to be lost forever.”

ZEITmagazin has now reconstructed the story of how the film nevertheless managed to survive. Adolfo Z. Wilson, a man from Buenos Aires and head of the Terra film distribution company, arranged for a copy of the long version of “Metropolis” to be sent to Argentina in 1928 to show it in cinemas there. Shortly afterwards a film critic called Manuel Peña Rodríguez came into possession of the reels and added them to his private collection. In the 1960s Peña Rodríguez sold the film reels to Argentina’s National Art Fund – clearly nobody had yet realised the value of the reels. A copy of these reels passed into the collection of the Museo del Cine (Cinema Museum) in Buenos Aires in 1992, the curatorship of which was taken over by Paula Félix-Didier in January this year. Her ex-husband, director of the film department of the Museum of Latin American Art, first entertained the decisive suspicion: He had heard from the manager of a cinema club, who years before had been surprised by how long a screening of this film had taken. Together, Paula Félix-Didier and her ex-husband took a look at the film in her archive – and discovered the missing scenes.

Paula Félix-Didier remembered having dinner with the German journalist Karen Naundorf and confided the secret to her. Félix-Didier wanted the news to be announced in Germany where Fritz Lang had worked – and she hoped that it would attract a greater level of attention in Germany than in Argentina. The author Karen Naundorf has worked for DIE ZEIT for five years - and let the editorial office of ZEITmagazin in on her knowledge.

Among the footage that has now been discovered, according to the unanimous opinion of the three experts that ZEITmagazin asked to appraise the pictures, there are several scenes which are essential in order to understand the film: The role played by the actor Fritz Rasp in the film for instance, can finally be understood. Other scenes, such as for instance the saving of the children from the worker’s underworld, are considerably more dramatic. In brief: “Metropolis, Fritz Lang’s most famous film, can be seen through new eyes.”, as stated by Rainer Rother, Director of the Deutsche Kinemathek Museum and head of the series of retrospectives at the Berlinale.


Die Zeit


ABC

Comentarios

Entradas populares de este blog

Disco de homenaje a Bunbury. Versiones de Bunbury. Descarga Gratis.

“TESORO” gira héroes del silencio 2007 (JOSE GIRL)